Po latach doświadczeń w mediach i marketingu zauważyłem, że wiele firm nieumyślnie marnuje znaczną część swojego budżetu marketingowego na niewłaściwe lub nieskuteczne taktyki i narzędzia.

Jestem pewien, że gdy prowadzisz małą firmę, to ma to dla Ciebie szczególne znaczenie. Budżet marketingowy jest już wystarczająco napięty, że po prostu nie masz ani czasu ani pieniędzy na rzeczy, które nie działają.

Aby pomóc Ci zredukować straty i zwiększyć szanse na odniesienie sukcesu, przygotowałem listę ośmiu głownych powodów, przez które małe firmy tracą pieniądze przez zły marketing oraz radzę, co możesz zrobić, żeby zamienić te straty w zyski.

1. Używanie social mediów do budowania liczby zwolenników

Social media są wspaniałym narzędziem, ale zbyt wiele małych firm wskakuje do tego środowiska jedynie ze strategią, aby „zbudować liczbę zwolenników”.

Takie podejście mogło Ci ujść płazem dawniej, gdy zasięg Facebooka był szeroki. Teraz jednak coraz więcej właścicieli małych firm zdaje sobie sprawę, że zainwestowali wiele czasu i wysiłku w coś, za co teraz muszą dodatkowo płacić. Przez stale zmieniający się algorytm Facebooka, tylko mały ułamek Twoich obserwujących widzi Twój content na swoim kanale informacyjnym. Właściciele małych firm, takich jak Twoja, muszą wykupywać reklamy na Facebooku, żeby ich treści docierały do odbiorców.

Jak możesz to naprawić?

Obecnie ceny reklam nie są jeszcze wygórowane, ale coraz więcej platform wprowadza opłaty za lokowanie treści i reklam. W związku z tym możesz się spodziewać, że wkrótce wydasz jeszcze więcej pieniędzy na reklamę w internecie, jeżeli chcesz, żeby Twoje treści były widziane.

Właśnie dlatego polecam Ci wykorzystanie Twoich obecnych social mediów do budowania listy mailingowej. Zacznij kolekcjonować adresy email swoich zwolenników po to, żebyś mógł się z nimi komunikować bezpośrednio. Wykorzystaj całe nakłady, które przeznaczasz na social media właśnie na budowanie listy mailingowej.

2. Oczekiwanie zbyt wiele zbyt szybko i poddawanie się

Szacuje się, że 80% start-upów upada w pierwszych dwóch latach działalności. Prawdopodobnie wskaźnik ten może być jeszcze wyższy w przypadku start-upów operujących w Internecie z powodu dużej konkurencji czy innowacyjnego produktu. Wiele z tych małych biznesów ma mocny początek, ale po kilku miesiącach okazuje się, że poniosły porażkę.

W czym tkwi problem? W wybujałych oczekiwaniach. Ci przedsiębiorcy chcieli wyników w ciagu kilku miesięcy. W sumie, oni potrzebowali wyników w ciągu kilku miecięcy. Gdy tak się nie stało, po prostu sie wycofali.

Rozwiązanie? Spodziewaj się dwuletniego okresu rozruchu. Jeżeli to wydaje Ci się nie możliwe, użyj ostroznej reklamy, zaby rozgrzć marketingowy silnik. Następnie uzupełnij go o tyle treści, ile możesz stworzyć i wypromować.

3. Brak zrozumienia swoich odbiorców

Jeżeli nie rozumiesz swoich klientów, możesz równie dobrze przekazać większość swojego budżetu marketingowego na cele charytatywne.

Studiuj serca i umysły oraza zachowania Twoich klientów. Zrób to zanim określisz strategię, zanim zaczniesz wydawać pieniądze na reklamę oraz zanim zaczniesz tworzyć treści. Dowiedz się co im powiedzieć, jak to powiedzieć i gdzie to powiedzieć.

Istotą Twojego marketingu jest dotarcie do Twoich odbiorców. MUSISZ więc wiedzieć, kim oni są.

4. Brak wiedzy o tym, jak przyciągnąłeś Twoich największych klientów

Nazwij ich mega-klientami. Nazwij ich dużymi rybami. Bez względu na to jak ich nazwiesz, musisz wiedzieć, które z Twoich marketingowych taktyk oraz treści przyciagają do Ciebie najbardziej wartościowych klientów. Najważniejsze 20 procent z Twoich klientów prawdopodobnie zasila ponad połowę budżetu Twojej firmy. Warto więc wiedzieć, dlaczego i w jaki sposób wybrali własnie Ciebie.

5. Robienie wielkiej, jednorazowej kampanii marketingowej

Jest mnóstwo ciekawych taktyk marketingowych do sprawdzenia w Twojej firmie. Niektóre z nich są fantastyczne, ale niestety większość z nich nie jest dobra. Szczególnie, gdy masz tylko jedną okazaję, żeby się o tym przekonać.

Jeżeli masz małą firmę z ograniczonym budżetem marketingowym, nie powinieneś wskakiwać na głęboką wodę z pięciocyfrową kampanią marketingową, która nie została przetestowana dla Twojej unikalnej sytuacji na rynku.

Rozwiązanie? Przetestuj rozwiązanie wydając na nie 1000 złotych lub mniej. Jeżeli nie będziesz w stanie sprawić, że taktyka przyniesie zrezultaty przy nakładzie 1000 złotych, możesz mi uwierzyć, nie zadziała również przy wydaniu 10000 złotych.

6. Nie monitorujesz wystarczająco dobrze swojego marketingu

Prawdopodobnie masz zaimplementowany na stronie internetowej Twojej firmy kod Google Analytics, ale czy uzywasz tego narzędzia? Czego się z niego dowiadujesz?

Większość małych firm, z którymi miałem okazję współpracować nie miało pozytywnej odpowiedzi na te pytania ponieważ ich właściciele nie wiedzieli, jak to narzędzie działa. Poświęć trochę czasu na naukę przez darmową Akademię Analyticsa przygotowaną przez Google.

Jest również wiele problemów związanych z platformą reklamową pay-per-click- AdWords. To bardzo efektywne narzędzie marketingowe. Większość małych firm wykupuje jednak powierzchnie reklamową bez analizowania, jak te reklamy sobie radzą i czy rzeczywiście przyciągaja nowych klientów. To również może prowadzić do wyrzucania pieniędzy w błoto. W niektórych przypadkach bardzo dużej ilości pieniędzy.

Można to łatwo naprawić. Zacznij od ustawienia śledzenia konwersji dla swojej kampanii reklamowej. System AdWords pozwala Ci sprawdzić, jak skutecznie Twoja reklama prowadzi to aktywności ze strony pontencjalnego klienta. Możesz sprawdzić między innymi wykonane telefony, zakupy internetowe, ściągnięcia aplikacji i wiele innych. Jeżeli jeszcze nie śledzisz konwersji z klików pozyskiwanych przez Google AdWords, przestań czytać ten artykuł i koniecznie zrób to teraz.

7. Próbujesz zrobić zbyt wiele

Jako małe firmy, mamy ograniczone zasoby. Nie mamy całego piętra dla pracowników marketingu. Zazwyczaj nasze zespoły liczą maksymalnie od jednej do trzech osób.

Nie możesz zrobić wszystkiego samemu. Nie możesz być na każdej platformie social mediów, publikować treści wszędzie lub przetestować każdego marketingowego triku, który jest dostępny. Zamiast tego NAPRAWDĘ skup się na poznaniu swoich odbiorców oraz używaniu social mediów, stron internetowych oraz narzędzi marketingowych, które ONI lubią.

8. Nie dostosowałeś swojej strategii marketingowej od lat

Marketing rozwija się bardzo dynamicznie w dzisiejszych czasach. Chociaż właśnie powiedziałem Ci, żebyś skupiał się na tym co działa, polecam również testowanie kilku nowych rozwiązań każdego roku. Biorąc pod uwagę ewolucję marketingu, my musimy również ewoluować.

Czy twoja firma marnuje pieniądze w którejkolwiek z tych powyższych dziedzin? Jeśli tak, nadszedł czas, aby ponownie ocenić swoje plany marketingowe na następny rok i wprowadzić kilka zmian.